Op zoek naar de grens en fietsen langs de Mekong

We fietsen door een stukje niemandsland en zien de slagboom en een hutje met de grenspost van Cambodja. De stempels zijn snel gezet en als we een paar dollar hebben neergelegd voor deze speciale service kruipen we met onze fietsen onder de rood-wit geverfde paal door.

We belanden op en spiksplinternieuwe weg en Cambodja ligt voor ons. “Sir!!” horen we iemand vanuit het douane hutje roepen op het moment dat we weg willen fietsen. Even denken we dat er iets niet goed is, maar al snel horen we dezelfde man weer: “Good luck to you!!!”

Met dit mooie welkom gaan we op weg naar Stung Treng. Het is een stil stuk en het enige wat we horen is geknetter in het bos naast ons. Overal zijn bosbrandjes en de vlammen komen af en toe best dichtbij. We worden vrolijk gegroet door de paar mensen die we onderweg tegenkomen. Na zo’n 50 km steken we met een pondje de rivier over en zo belanden we in het levendige centrum waar we een guesthouse vinden.

Als we vragen hoe de weg naar Kratie is, wordt ons verteld dat het erg slecht en stoffig is. “Jullie kunnen veel beter de bus nemen.” De volgende ochtend zitten wij al om 7.00 uur op de fiets en voelen we weinig van de hobbels en het stof op een nieuwe asfaltweg. De wind maakt het ons eerst nog even moeilijk, maar als hij draait rollen we steeds sneller. De auto’s scheuren ons als gekken voorbij en zijn vaak overvol beladen. De weg loopt een beetje anders dan op de kaart en het is dan ook een mooie meevaller als de mensen ons vertellen dat het nog maar 6 km is naar Kratie. In Kratie blijven we een dagje sfeer proeven van het Cambodjaanse leven. Onze kamer kijkt uit op de markt, die van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat druk bezocht wordt. Dat we in Azië zijn is helemaal duidelijk als we zelf een kijkje op de markt nemen. Alles is er te krijgen en als we op de vleesafdeling komen is het tien keer slikken en snel doorlopen.

Van Kratie fietsen we naar Kampong Cham, een prachtige dag over een zandweggetje langs de Mekong. We zien huisjes met visnetten op het water, witte koeien trekken houten karren voort en iedereen wil ons groeten. We komen door veel islamitische dorpjes waar de kinderen soms een heel eind met ons meerennen. Het is het seizoen om te trouwen in Cambodja en we komen onderweg heel wat feestjes tegen. Grote tenten staan vaak midden op de weg, de muziek dendert over straat en de mensen zijn gehuld in prachtige gekleurde kledij. In Stong Trung steken we de Mekong met een bootje over en fietsen we verder over het zandpad. Bij aankomst in Kampong Cham zien we er niet uit, we zitten van top tot teen onder het zand, maar na een goeie schrobbeurt zijn we weer zandvrij.

Met de wind in de rug voelt het alsof we voor de wind naar de hoofdstad van Cambodja zeilen. Ook vandaag staan er weer veel kilometers voor de boeg, maar voor we het weten zijn we al halverwege in het plaatsje Snuol. Als je hier met de auto stopt heb je zo 10 verkopers bij je raam staan die van alles aan je willen verkopen: drinken, fruit en hele maaltijden. Snuol staat bekend om een wel hele speciale delicatesse: overheerlijke gefrituurde spinnen! Op grote schalen liggen de gefrituurde achtpotige beestjes te pronken. Met wat gebakken uitjes erover schijnt het om te smullen te zijn. Wij houden het bij een ijskoud versgeperst suikerrietsapje en genieten van de verkopers die op alle auto’s afstormen.
We komen al snel in de verkeersdrukte terecht van de hoofdstad. Het is opletten geblazen want regels zijn er niet. Auto’s, busjes en motoren vliegen aan alle kanten voorbij. Als we de Japanese Friendship Bridge oversteken kunnen we het centrum goed zien liggen. We zijn in Phnom Penh.